محسنی اژه‌ای با اشاره به اظهارنظر پلیس؛ فقط قاضی می‌تواند بگوید چه اتهامی در نظر گرفته می‌شود

ایسنا| سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به حادثه خیابان گلستان هفتم خیابان پاسداران گفت: با کمال تاسف عده‌ای قانون شکن و فرقه گرا و افرادی که تظاهر به دیانت می کنند در خیابان پاسداران فاجعه آفریدند، در بین مردم ایجاد نگرانی و ترس کردند و مردم از کسب و کارشان بازماندند. درخواست این بود که قوه قضاییه با مجرمین برخورد کند که این کار با سرعت جلو می رود و افرادی که نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر کرده بازداشت هستند و تعدادی قاضی و بازپرس به این موضوع اختصاص یافته‌اند.
محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: بعد از ظهر 30 بهمن حادثه رخ داد، چهارشنبه گذشته کیفرخواست پرونده یکی از این افراد که واضح بود و اعتراف داشت صادر شد و پنج شنبه به دادگاه ارسال شد و در کمترین زمان ممکن محاکمه وی شروع می شود.
هر پرونده‌ای که تشکیل می شود ممکن است این نکته در ذهن مردم شکل بگیرد که زمانی که جرم روشن است پس جنایت مشخص است و  یک روز هم نباید معطل باشد، در صورتی که  باید بگویم مقررات آیین دادرسی داریم و یکسری محدودیت هایی هست که دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر الزام دارند زمان هایی را رعایت کنند و این موضوع  دست قاضی نیست که حتی اگر محرز باشد همان روز بتواند پرونده را به دادگاه بفرستد و مقرراتی وجود دارد که بازپرس ملزم به رعایت است و اگر رعایت نکند خاطی است.
محسنی اژه ای ادامه داد: در چنین اتهاماتی گرفتن وکیل الزامی است و اگر محکوم علیه وکیلی دارد باید معرفی کند وگرنه باید وکیل تسخیری بگیرد. در این فرایند قانون زمان قرار داده که باید حداقل ها را رعایت کرد. اگر در دادگاه بدوی اعتراص نشد حکم قطعی می شود و در غیر این صورت به  تجدیدنظر می رود. ما نهایت تلاشمان را می کنیم که رعایت شود و از انصاف و حق دور نشود و نه فقط در مورد این فردی که افرادی را شهید کرده بلکه تمام کسانی که در این جرم و جنایات شرکت و مباشرت داشتند، تحت تعقیب قرار گرفته یا می‌گیرند و محاکمه می شوند.


توضیح درباره پرونده «کاووس سیدامامی»
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که: طبق گفته‌های دادستان تهران تا پایان شهریور ماه 70 نفر به اتهام جاسوسی دستگیر شدند؟ توضیح دهید که اکنون چند نفر به اتهام جاسوسی در کشور تحمل کیفر می‌کنند؟ گفت: از عددی که از قول دادستان گفتید ، اطلاع ندارم و این به معنای افزایش نیست؛ زیرا برخی از سال‌های قبل دستگیر و محکوم شدند.
وی افزود: اگر کسی دستگیر شود و بدون ذکر جزییات اعلام نشود که به چه اتهامی دستگیر شده بد است، اما اگر گفته شده فردی که خودکشی کرده به اتهام جاسوسی بوده اشکال ندارد.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه پلیس اطلاعیه داده که یک تا 10 سال حبس برای کسانی که کشف حجاب کرده‌اند، در نظر گرفته می شود آیا طرح این موضوع و اتهام افراد خارج از اختیارات پلیس نیست؟ گفت: اگر کسی قانون را بخواند، ایرادی ندارد و دخالت در کار دیگران نیست اما فقط قاضی می تواند بگوید چه عنوان اتهامی برای کسی که دستگیر شده در نظر گرفته می شود و حتی ممکن است عنوان اتهامی را بازپرس تفهیم کند و چه بسا در حین تحقیقات متوجه شوند که عنوان صحیح نبوده و عنوان جدید را تفهیم می کنند.
ممانعت از سیدمحمدخاتمی برای شرکت در مراسمی عمومی
آیا دلیل ممانعت از خروج شب گذشته رییس‌جمهور اسبق از خانه‌اش به دلیل اعمال محدودیت‌های جدید است؟ اژه‌ای در پاسخ گفت: این مساله‌ای که شما می‌گویید را بنده نشنیده‌ام. این موضوع مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است و اطلاعی ندارم. علی‌القاعده احکام صادر شده تمدید می‌شود اما از این موردی که شما درباره شب گذشته می‌گویید هیچ خبری ندارم. معمولا تا الان احکام تمدید می‌شده، در این مورد بخصوص چون حکم مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است اطلاعی ندارم.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که دادگاه تجدیدنظر حمید بقایی به سرعت تشکیل شد و این موضوع هم باعث اعتراض بقایی و وکیل وی شده است که مهلت خواندن پرونده را نداشتند، گفت: این پرونده را هم بقایی و هم وکیلش مطالعه کرده اند. بقایی چند وکیل دارد و این پرونده‌ هم که 100 جلدی نیست و به سرعت خوانده می‌شود و فرصت زیادی برای خواندن نمی‌خواهد، اگر برای این گونه پرونده ها فرصت دهیم می‌گویند چرا طولانی شد و اگر سریع تشکیل شود، می‌گویند چرا سریع تشکیل شده است و برای بقایی 8 جلسه دادگاه تجدیدنظر تشکیل شده و فرصت ارسال لایحه نهایی هم داده شده است.  وی افزود: من از بقایی شکایت نکردم و اطلاع ندارم که آیا مدعی العموم شکایتی کرده است یا خیر؟
دستگیری یک بازپرس
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره دستور رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی به تخلفات قضات گفت: ما افراد را برای این موضوع در نظر گرفتیم و با شدت به کار قضات نظارت می‌کنیم، همین دیروز یک بازپرس را دستگیر کردیم و با شدت به آن رسیدگی می‌شود و با روشن شدن پرونده‌ها اسامی اعلام می‌شود. وی تاکید کرد: مردم باید متخلفان را بشناسند و از آن استقبال می‌کنند و نباید در قوه قضاییه ذره‌ای جرم وجود داشته باشد و معتقدیم این کار به نفع قضات است و امیدواریم در هفته های آینده وقتی که احکام قطعی شد اسامی اعلام شود.